zavřít
Adolf Hoffmeister

spisovatel, malíř, diplomat, cestovatel

Narození:
15. 8. 1902 , Praha, Rakousko-Uhersko
Úmrtí:
24. 7. 1973  ve věku 70 let,  Říčky, Československo  †
Znamení:
lev  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

4 se líbí, 0 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Adolf Hoffmeister byl český spisovatel, publicista, dramatik, malíř, karikaturista, překladatel, diplomat, právník a cestovatel. Studoval na gymnáziu a po maturitě pokračoval v studiu na právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kterou vystudoval v roce 1925 a po ukončení studia se stal společníkem v právnické kancelářii svého otce. Od roku 1927 spolupracoval s Osvobozeným divadlem, v letech 1928 - 1930 pracoval jako redaktor v Lidových novinách a v letech 1930 - 1932 v Literárních novinách. V roce 1939 emigroval do Paříže, kde byl 7 měsíců vězněn, a po kapitulaci Francie odešel do Maroka, což nebylo nejšťastnějším krokem, protože se dostal do koncentračního tábora. V roce 1941 se dostal po delším cestování do New Yorku v USA, kde pracoval jako redaktor v Úřadě pro válečné informace a jako hlasatel a redaktor Hlasu Ameriky. Domů se dostal po skončení 2. světové války v roce 1945. O rok později pracoval pro UNESCO, od roku 1948 byl velvyslancem ve Francii, od roku 1951 byl profesorem a v letech 1954 - 1956 byl rektorom Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. V roce 1962 navštívil jako člen vládní delegace i jižní a Střední Ameriku. V letech 1965 – 1967 byl předsedou Svazu československých výtvarních umělců a předsedou Československého PEN klubu. Po roku 1970 mu byla zakázána veškerá veřejná, publikační i výstavní činnost, a poté odešel do důchodu. Zemřel 24. července 1973 v Říčkach v Orlických horách. Byl taky hodně spoločensky činný. V roce 1920 se stal zakladatelem Svazu moderní kultury - Devětsil, byl členem Spolku výtvarních umělců Mánes, členem kulturněpolitických organizací (Levá fronta, Společnost pro hospodářské a kulturní sblížení s novým Ruskem, Klub českých a německých divadelních pracovníků) . Po emigraci do Francie byl ve spojení s odbojovými organizacemi a založil i centrum čs. exilových kulturních pracovníků. Tvorba Byl nejen právníkem a politikem, ale zejména geniálním karikaturistou, skvělým ilustrátorem, autorem originálních koláží, vtipným spisovatelem, básnikem, dramatikem, organizátorem zahraničních výstav a sběratelem umění, a díky své tvorbě se radí k předválečním osobnostem, které formovaly českou avantgardu. Snad nejznámějšími Hoffmeisterovými výtvarnými díly jsou karikatury významných osobností kulturní avantgardy, spolu s kolážemi, často sloužícími jako knižní ilustrace. Je autorem knihy pro děti Dalekohled aneb Kdo nevěří, ať tam běží, která vyšla v roce 1956. Její podtitul vyvolal u mnoha čtenářů úsměv na tváři, protože popisuje země pro běžného občana komunistického Československa 50. let 20. století zcela nedostupné. Ve své tvorbě se věnoval zejména dadaismu, psal básně, divadelní hry (pro Osvobozené divadlo, E. F. Buriana) a kreslil do několika periodik (Tribuna, Aventin, různé literární časopisy a další). Věnoval se také překladu, je mimo jiné spoluautorem českého překladu úryvku Anna Livia Plurabella z románu Finnegans Wake od Jamese Joyce, se kterým se osobně znal. Dílo Poezie a próza - 1918 / 1921 - Předobrazy a prózy - 1922 - Podmořské hvězdy - 1926 - Abeceda lásky - 1926 - Cambridge - Praha - 1926 - Obratník Kozoroha - 1927 - Park - 1927 - Nevěsta - 1927 - Hors d'oeuvre: Feuilletony, karikatury, epigramy - 1927 - Hledá se muž, který má dost času - 1929 / 1930 - Zeměkoule - 1930 - Kalendář - 1930 / 1960 - Poezie a karikatura - 1931 - Piš, jak slyšíš - 1931 - Povrch pětiletky - 1931 - Světobol - 1932 - Zpívající Benátky - 1933 - Svět za mřížemi - 1933 - Mír - 1935 - Mládí ve hře - 1937 - František Xaver Šalda - 1937 - Americké houpačky - 1939 - Trhanec aneb Král Hladomor - 1939 / 1940 - Vězení - 1941 - Turistou proti své vůli (The Animals Are In Cages/Unwilling Tourist) - 1942 - Slepcova píšťalka aneb Lidice - 1942 - Brundibár - 1951 - Tři měsíce v New Yorku - 1954 / 1956 - Pohlednice z Číny - 1954 - Kuo-Chua: Cestopisná reportáž o čínském malířství - 1954 - Jak jsem znal V. H. Brunnera - 1955 - Sto let české karikatury - 1955 - Karel Václav Klíč: O zapomínaném umělci, který se stal vynálezcem - 1956 - Dalekohled aneb Kdo nevěří, ať tam běží - 1957 - Vyhlídka z pyramid: Cestopisná reportáž o novém mládí nejstarší kultury světa - 1958 - Reportáž o kongresu pro odzbrojení a spolupráci národů ve Stockholmu od 16. do 22. července 1958 - 1958 - Made In Japan: Cestopisná reportáž o zemi, kde vybuchla první atomová puma - 1959 - Současné čínské malířství - 1961 - Pozdrav Picassovi - 1961 - Nezvalovi - 1963 - Hry a protihry - 1963 - Hry z avantgardy - 1963 - Mrakodrapy v pralese - 1965 - Čas se nevrací! - 1967 - Paříž & okolí - 1968 - Historie povstání jedněch proti druhým - 1988 - Podoby & předobrazy - 1991 - Pissoir - 1991 - Poprava Výběry - 1959 - Lety proti slunci - 1961 - Podoby - 1962 - Předobrazy - 1958 - Trojcestí…zobrazit celý životopis

  • Českoslovenští umělci za druhé světové války: Útěk ze sladké Francie

    Novinky, 25. 10. 2015 Dopoledne 18. září 1939 francouzská policie provedla razii a zatýkání v Domě československé kultury v Paříži, který sídlil v ulici Notre-Dame des Champs číslo 74 nedaleko Lucemburské zahrady. O zřízení a fungování této instituce se v létě 1939 postaral spisovatel a výtvarník Adolf Hoffmeister, a to díky kontaktům na levicové organizace, zejména Mezinárodní sdružení spisovatelů na obranu kultury. … více

  • Josef Čapek: kubismus se slovanskou poetikou

    Novinky, 20. 10. 2009 Velký světoběžník Adolf Hoffmeister kdysi napsal, že Josefu Čapkovi vždy záviděl, že byl při tom, když se v umění rodilo něco nového. Přijel do Paříže, když začal být známý kubismus a fauvismus, patřil mezi přátele Henriho Matisse, Pabla Picassa i Guillauma Apollinaira, v Praze jako student Uměleckoprůmyslové školy zažil strmý nástup moderního umění – evropského i českého, jak ho představovaly výstavy Muncha, francouzských modernistů i zakladatelské domácí Osmy. … více