zavřít
Bohumil Kubišta

malíř, grafik

Narození:
21. 8. 1884 , Vlčkovice u Hradce Králové
Úmrtí:
27. 11. 1918  ve věku 34 let,  Praha, Československo  †
Znamení:
lev  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

7 se líbí, 1 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Bohumil Kubišta byl český malíř, grafik a výtvarný teoretik. Život a dílo Studia Byl nemanželským synem z chudé venkovské rodiny, proto cestu k umění neměl snadnou, ale prosadil si ji. Bohumil Kubišta od roku 1903 studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, už následující rok přešel na Akademii výtvarných umění do ateliéru Vlaho Bukovace. Ani zde dlouho nevydržel a z akademie odešel. Krátce cestoval do Florencie a do Paříže. Barva: Expresionistický vliv Muncha Výrazně se ho dotkla Munchova výstava v roce 1905 a v období 1905–1907 přecházel od akademického postimpresionismu k expresionismu (Autoportrét v haveloku, Hráči, Cestující třetí třídy). Zúčastnil se obou výstav Osmy v letech 1907–1908. Jako myšlenkově důsledná a teoreticky založená osobnost se stal neoficiálním mluvčím Osmy, obhajoval nové pojetí umění ve výtvarných referátech i zásadních teoretických úvahách o tehdejší kultuře. „Význam barvy vězí v tom, že má skutečně vlastnost nejen harmonickou, ale opravdové mystické symboliky“ napsal Janu Zrzavému v roce 1915. Byl přesvědčen, že moderní umění je založeno na principu „pochopit a naplnit zákon“ stejně jako historické slohy. Studoval teorii barev (např. kontrast červené a zelené považoval za střet života a smrti), analyzoval harmonické a kompoziční principy starých i moderních mistrů (El Greco, Eugène Delacroix, Vincent van Gogh, Edvard Munch). Jeho obrazy byly založené na přísném vyvažování jednotlivých formálních prvků, uplatňoval komplementární a simultánní barevné vztahy a kompoziční princip zlatého řezu (Kavárna, Zátiší s lampou). Tvar: Vrcholné kubistické období Během roku 1910 pomohl v Paříži připravit výstavu Nezávislých a seznámil se s prekubistickými díly Picassa i Braqua. Picasso ale Kubištu nesnášel, domníval se, že se po něm opičí. Líbilo se mu jen jeho kubistické jméno - Kubišta. Po této zkušenosti napsal kubismem okouzlený Kubišta do Prahy: „Nesmíme se zajímat jen o barvu, nýbrž sledovat vše dál.“ Tehdy v Paříži vytvořil první studie a obrazy objektů redukovaných na základní geometrické formy (Kuřák, Zátiší s nálevkou), snažil se spojit principy kubismu i ve figurálních kompozicích (Jaro, Koupání mužů). V roce 1911 byl v kontaktu s Ernstem Ludwigem Kirchnerem a Otto Muellerem ze skupiny Die Brücke. Kolem téhož roku se seznámil s Janem Zrzavým a stal se hostem v umělecké skupině Sursum, která byla ovlivněné okultismem. Tehdy se zabýval i parapsychologii a spiritismem. Ze symbolistního pojetí umění vychází jeho interpretace kubismu. Kubišta ale chápal kubismus jen jako jednu z cest k vyjádření „duchovní podstaty“ moderní doby a na podměty z různých výtvarných směrů reagoval výhradně po svém. Geometrickou řečí kubistických forem se snažil aktualizovat náboženské motivy: - Svatý Šebestián (1912) - Křížová cesta, zviditelňovat duchovní síly a energie: - Hypnotizér (1912) - Fakír - Překážka a střetávání osudových sil života a smrti: - Vzkříšení Lazara (1911–1912) - Zátiší s lebkou - Polibek smrti - Vražda Dokonce i neutrální témata jako zátiší a krajiny maloval jako duchovní dramata. Už před první světovou válkou si jeho díla všimli Vasilij Kandinskij a v Paříži zaujalo jeho příjmení Guillauma Apollinaira: obdivoval Čechy, že mají malíře, který byl „kubistou“ již od narození. Náznaky futurismu a fauvismu Z umělců své generace byl nejbíže k futuristickému zachycení pohybu a energie moderní doby. A v roce 1912, tehdy se v Paříži konala první futuristická výstava, už maloval obrazy Vodopád v Alpách a Vlak v horách, kde konfrotuje přírodní síly a moderní techniku. S futurismem souvisejí i některé jeho pozdější obrazy s válečnými motivy: - Pobřežní děla v boji s loďstvem (1913) - Nálet na Pulju (1914) Během válečných let strávených u slunného Jaderského moře se barevností příblížil sytému fauvismu (Moře, 1913), až obraz Meditace překročil kubismus i fauvismus a dostal se až k pomezí surrealismu. Závěr života Válečné události přivodily Kubištův návrat k dřívějšímu, přísně analytickému stylu (Nálet na Pulju, 1915; Důstojnické zátiší, 1916). Opustil principy analytického i syntetického kubismu, i když využíval geometricky zjednodušených tvarů. Jeho dílo dostalo novou, filosofickou a přitom smyslově naléhavou podobu. Z existenčních důvodů vstoupil do armády, kde působil jako důstojník dělostřelectva v chorvatské Pule. Krátce po konci války zemřel na španělskou chřipku.…zobrazit celý životopis

  • RECENZE: Kubištovy grafiky mezi kubismem a expresionismem

    Novinky, 4. 1. 2016 Komorní výstavu grafických prací Bohumila Kubišty (1884–1918) připravila Východočeská galerie v Pardubicích. … více

  • Při aukcích galerie Kodl a Vltavín se prodalo umění za 150 mil.Kč

    Blesk, 30. 11. 2015 Tři obrazy za více než 37 milionů korun se dnes vydražily při aukci, kterou pořádaly síně Kodl a Vltavín v pražském Paláci Žofín. Nejdráže se prodalo Pařížské zátiší od Emila Filly za 13,6 milionu korun, což je nejvyšší cena dosažená letos v aukcích v Česku. Obraz Riegrovy sady od Bohumila Kubišty se vydražil za 11,8 milionu korun a stal se letošním druhým nejdražším obrazem v ČR. ČTK to řekl galerista Martin Kodl. … více

  • Český expresionismus za 14 miliónů, Kubištův obraz se prodal za rekordní částku

    Novinky, 24. 5. 2015 Na Aukčním dnu v Praze na Žofíně padl v neděli nový rekord týkající se české malířské avantgardy. Raný obraz Bohumila Kubišty z roku 1908 Žena s kočárkem, ovlivněný malířstvím Vincenta van Gogha a Muncha, se vydražil za 11,6 miliónu korun, což i s dvacetiprocentním aukčním příplatkem činí téměř 14 miliónů korun. Jde o vůbec nejdražší dílo českého expresionismu, které bylo kdy na aukci prodáno. … více