zavřít
Correggio

malíř

Narození:
Srpen1489 , Correggio, Itálie
Úmrtí:
5. 3. 1534  ve věku 44 let,  Parma, Itálie  †
Znamení:
-
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

0 se líbí, 0 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Antonio Allegri da Correggio byl italský renesanční malíř parmské školy. Antonio Allegri se narodil v Correggiu, malém lombardském městečku poblíž Reggio Emilia. Datum jeho narození je nejisté. Jeho otec byl obchodníkem. V letech 1503 až 1505 pracoval v dílně malíře Francesca Bianchi Ferrary v Modeně a patrně poznal i práce klasických malířů tohoto období Lorenze Costy a zejména Andrea Mantegny, jejichž vliv je v jeho prvních pracích patrný. Do roku 1516 žil střídavě v Correggiu a Modeně. Z v této době vznikly vstupní malby v kostela sv. Ondřeje v Mantově a známý obraz Madony pro klášter sv. Františka, který je dne v drážďanské galerii. Patrně rovněž navštívil Řím, neboť na jeho Nanebevstoupení Páně v kupoli chrámu sv. Jana Evangelisty v Parmě a na Nanebevzetí Panny Marie v kupoli parmské katedrály je zřetelný vliv Michelangelův a Rafaelův. Přesídlil do Parmy a v roce 1519 se tu i oženil s Girolamou Francescou di Braghetis, která stejně jako Antonio pocházela z Corregia. Manželství netrvalo dlouho, Girolama v roce 1529 zemřela. Z té doby pocházejí obrazy Madona s dítětem a sv. Janem a Kristus se loučí s matkou. První Correggiovou velkou zakázkou byla malba stropu soukromého salónu matky představené kláštera sv. Pavla v Parmě. Strop vyzdobil rozkošnými malými cherubíny a později tento námět použil i při výzdobě paláce Villa Farnesina v Římě. Poté vytvořil pro chrám sv. Jana Evangelisty ilusionistický obraz "Vidění svatého Jana na Patmu" a pro parmskou katedrálu "Nanebevzetí Panny Marie„, obraz pozoruhodný množstvím postav a neobyčejným využitím pespektivy. Jiným mistrovským dílem jsou obrazy “Nářek„ a “Utrpení čtyř svatých" (Národní galerie v Parmě). Zejména druhý z nich je pozoruhodný téměř barokní kompozicí. Mytologické motivy použil Correggio již při práci v parmském klášteře sv. Pavla plně však toto téma rozvinul na objednávku Frederika II. Gonzagy, pro nějž vytvořil čtyři čistě mytologické obrazy na témata Ovidiových Metamorfóz. Původně měly tvořit výzdobu Gonzagova paláce, ale Gonzago je věnoval císaři Karlu V.. Zemřel v Parmě 5. března 1534 a je pochován v kostele sv. Františka. Význam Antonio Allegri Correggio v sobě spojoval aspirace nejlepších současných malířů a předznamenal cíle barokního umění. V Correggiově díle se mísí křesťanská a antická témata. Koncepce obrazů je dynamická a důležitou roli hraje barva a světlo. Od klasické formální dokonalosti tvarů a přísné kompozice přechází k nové kráse spočívající v přímém působení díla na rozumové a citové stránky diváka. Významná díla - Madona (1512-14) - Castello Sforzesco, Milán - Klanění tří králů (1516-18)- Brera, Milán - Ecce Homo - National Gallery, Londýn - Mystická svatba sv. Kateřiny (1510-15) - National Gallery of Art, Washington, D.C. - Madona se svatým Františkem (1514) - Gemäldegalerie, Drážďany - Madona del Latte - Museum, Budapešť - Madona s dítětema a sv. Janem (1516) - Museo del Prado, Madrid - Odpočinek na útěku do Egypta (1517) - Galleria degli Uffizi, Florencie - Klanění dítěti (1518-20) - Galleria degli Uffizi, Florencie - Madona se svatým Jeronýmem (1522) - Galleria Nazionale, Parma - Snímání s kříže (1525) - Galleria Nazionale, Parma - Noli me Tangere (1525) - Museo del Prado, Madrid - Madonna della Scodella (1525-30) - Galleria Nazionale, Parma - Narození Páně (1528-30) - Gemäldegalerie, Drážďany - Kupidova výchova (1528) - National Gallery, Londýn - Venuše a Kupid se satyrem(1528) - Musée du Louvre, Paříž - Madona se sv. Jiřím (1530-32) - Gemäldegalerie, Drážďany - Ganymede svedená orlem (1531-32) - Kunsthistorisches Museum, Vídeň - Jupiter a Io (1531-32) - Kunsthistorisches Museum, Vídeň - Leda s labutí (1531-32) - Staatliche Museen, Berlín - Danae (1531) -, Galleria Borghese, Řím - Alegorie mravnosti (1532-1534) - Musée du Louvre, Paříž…zobrazit celý životopis

Hledáte také jako: Antonio Allegri da Correggio
Rychlá navigace:novinky |diskuse