zavřít
Tomáš Enge

automobilový závodník

Věk:
40
Narození:
11. 9. 1976 , Liberec, Československo
Znamení:
panna   |  aktuální horoskop
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

8 se líbí, 3 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

První český jezdec ve formuli 1 a Indy Racing. Začátky kariéry: Tomáš Enge se narodil 11.září 1976 v Liberci.Ke sportu měl vždy blízko, syn výborného jezdce cestovních vozů se ale nejprve věnoval lednímu hokeji a skokům na lyžích. V té době málokdo tušil, že bude přepisovat historii českého motoristického sportu a dnes mu lze přezdívat Pán českých milníků. Rok 2000: Pro rok 2000 získal Tomáš post testovacího jezdce F1 týmu Jordan. Současně nastoupil do své druhé kompletní sezóny v mezinárodním mistrovství formule 3000 v barvách týmu mySAP.com team, kde dokázal zastínit favorizovaného kolegu Stephana Sarrazina. Průběžně bodoval a dočkal se historického úspěchu. Toho dosáhnul dne 29. 7. 2000 na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkové šesté místo. Rok 2001: V roce 2001 hájil Tomáš spolu s britem Justinem Wilsonem barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing, spolu s ním a Markem Webberem utvořili trio jezdců bojujících o titul. Tomáš v šampionátu skončil třetí, ačkoliv nejel poslední závod, protože se naskytla životní příležitost. V neděli 16. září vyrazil v barvách týmu Prost do Grand Prix Itálie na okruhu v Monze a jako první český jezdec tak ochutnal závod formule 1. Po dokončení závodu měl další důvod k radosti, tým s ním totiž prodloužil spolupráci i na zbývající dva závody do konce sezóny a Tomáš se představil ještě v Indianapolis a v Suzuce. Rok 2002: V roce 2002 se Tomáš Enge představil v barvách týmu Arden International. Ve startovním poli Mezinárodního mistrovství FIA F3000 patřil mezi nejzkušenější jezdce a nabyté zkušenosti dokázal zúročit. Čtyřikrát byl v cíli odmávnut na prvním místě, k tomu přidal čtyři vítězství v kvalifikaci a pět nejrychlejších kol závodu. V sezoně nasbíral 50 bodů a skončil třetí. V červnu se Tomáš Enge poprvé zúčastnil proslulého závodu 24h Le Mans, kde závodil s vozem Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Enge vyhrál kvalifikaci třídy GTS a v závodu si připsal i nejrychlejší kolo své třídy. V závodu jeho posádka suverénně vedla, po jeho polovině ale musela odstoupit, když vůz zachvátil požár. Dalším úspěchem byly závody Americké série Le Mans, kde se Tomáš Enge vrátil do vozu Ferrari v závodě v kalifornské Laguně Sece po skončení Mezinárodního mistrovství FIA F3000. V Kalifornii získal pole position, zajel nejrychlejší kolo závodu a nakonec závod vyhrál. V dalším závodě Americké série Le Mans v Miami Tomáš Enge skončil třetí, v Petit Le Mans získal výborné druhé místo a vyhrál kvalifikaci. Rok 2003: Úspěšné starty se sportovními vozy nasměrovaly Engeho angažmá v roce 2003, ve kterém patřil mezi nejvytíženější jezdce. Vrcholem sezony byl druhý start v Le Mans, kde s týmem Veloqx Prodrive Racing slavil ve třídě GTS vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce a stejně jako o rok dříve si odvezl i plaketu za nejrychlejší kvalifikační kolo tříd GTS/GT. S týmem Prodrive se také zúčastnil American Le Mans Series, kde se několikrát blýsknul vítěznou kvalifikací nebo nejrychlejšími koly závodu, příčka nejvyšší mu ale z rozličných důvodů několikrát unikla. Další starty přidal Tomáš Enge v šampionátu FIA GT s českým týmem MENX. Vedle toho stihl okusit i svět rallye, kde si při svých premiérových startech vedl velmi dobře a největšími úspěchy jsou šesté místo v Barum Rally Zlín a druhé místo v rallye sprintu ve Vyškově. V září pak Tomáš Enge usednul po téměř roční pauze do formulového vozu a se špičkovým týmem Panther Racing, který dvakrát vyhrál Indy Racing League, testoval na oválu ve Fontaně. Hned při svých prvních jízdách ukázal český jezdec svou rychlost, když zajel srovnatelné časy s dvojnásobným šampionem IRL Samem Hornishem juniorem. Rok 2004: V sezóně 2004 se Tomáš vrátil do monopostu a závodil v Mezinárodním šampionátu FIA F3000 s novým týmem ma-con Dark Dog Charouz. Po počátečních neúspěších způsobených vývojem vozu a nedostatkem cenných zkušeností nového týmu se v druhé polovině dostavily výborné výsledky. Enge opět dokázal svoji kvalitu a několikrát zajel nejrychlejší kolo závodu a obsadil příčku mezi nejlepšími třemi. V týmu Prodrive Ferrari se opět zúčastnil slavného závodu 24 hodin LeMans. Po třetí v řadě dokázal zajet nejrychlejší kolo kvalifikace třídy GTS/GT ale do cíle se posádce z technických důvodů dojet nepodařilo. V závěru sezóny se úspěšně zúčastnil testů v zámořské sérii IRL v týmu Patrick Racing a následně i dvou posledních závodů sezóny 2004. Rok 2005: Právě závody IndyCar byly Engeho prioritou v roce 2005. V barvách týmu Panther Racing ukázal, že se dokáže přizpůsobit i oválům. Rychle dokázal předvést svojí rychlost v kvalifikaci ale v prvních pár závodech byl mařen technickými problémy. Udělal skvělou práci v legendárních Indy 500, kde jel pohodlně ve vůdčí skupině, ale bohužel skončil poté co Danica Patrick udělala chybu během žluté fáze. Přesto, český jezdec to nevzdal a zvládl to skvěle v Texasu, Richmondu a Kansasu, kde bojoval o stupínky vítězství a dvakrát zajel nejrychlejší kolo. Enge se znovu vrátil do Le Mans, tentokrát jako člen továrního Aston Martin týmu. Znovu ukázal svojí rychlost výhrou kvalifikace GT1 třídy. Toto udělal počtvrté za sebou a také si vylepšil vlastní rekord v této třídě. Závodil také v Le Mans Endurace Series s českým týmem MenX a Ferrari 550 Maranello. Byl daleko nejrychlejším jezdcem v této třídě během úvodního závodu ve Spa a v Monze vystoupil na stupně vítězů. Na závěr roku Tomáš debutoval v nově vzniklém klání národů A1GP – Světový pohár motorsportu. Pro Českou republiku vybojoval první stupně vítězů v Malajsii a hlavně se zasloužil o vítěznou tečku při poslední závodu úvodní sezóny v Čínské Šanghaji, který se jel už v roce 2006. Rok 2006: Tomáš Enge se v sezóně 2006 soustředil především na starty v zámořské American Le Mans Series s továrním vozem Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. V konečné klasifikaci jezdců obsadil čtvrté místo, když se mu podařilo dva závody v Salt Lake a Petit Le Mans vyhrát. Ve slavném závodě 24h Le Mans Tomášovi proklouzlo vítězství mezi prsty a nakonec skončil na druhém místě. Útěchou mu bylo alespoň páté vítězství v řadě v kvalifikaci třídy GT1, což se předtím nikdy nikomu nepodařilo. Rok 2007: V sezóně 2007 Tomáš znovu dokázal obrovskou bojovnost, ačkoliv se musel vypořádat s hodně těžkými okamžiky. Začátek přitom vypadal více než dobře, šesté místo se Samax Motorsport při premiéře v Daytoně, třetí místo GT2 s Ferrari 430 Scuderia Ecosse v úvodním závodu FIA GT, první řada se stejným vozem týmu Petersen Motorsports ve slavné dvanáctihodinovce v Sebringu. Bohužel druhý závod ALMS v St. Petersburgu přinesl nejvážnější zranění. Při boji o vítězství Tomáš havaroval a vážně si poranil levý loket. Po operaci prokázal český jezdec obrovskou vůli a navzdory všem předpovědím se vrátil za volant závodního vozu už za šest týdnů. Přitom dokázal hned vyjet pole position a skvělý výkon korunoval vítězstvím ve třídě GT2 v samotném závodu.S továrním týmem Aston Martin se pak vrátil do Le Mans, kde mu proměnlivé počasí zabránilo usilovat o šestý kvalifikační triumf v řadě. V samotném závodě byl dlouho ve hře o prvenství, neplánované opravy po incidentu jednoho z kolegů a následné dramatické stíhací jízdě posádku odsunuly na konečné čtvrté místo. Enge v průběhu roku testoval také vůz IndyCar pro tým Samax Motorsport, za který nastoupil s prototypem Pontiac Riley také do několika závodů GrandAm. Nejlepším výsledkem bylo druhé místo v posledním podniku sezóny v Salt Lake City. Od září do prosince si Tomáš dopřál dlouhou přestávku, kterou využil k doléčení v dubnu poraněného lokte. Ve skvělé fazóně se pak vrátil do českého týmu A1GP, když v čínské Žuhaji vyjel šesté a osmé místo, ačkoliv s formulovým vozem jel po deset měsíců dlouhé přestávce. Rok 2008: Pro sezonu 2008 se Tomáš Enge stal oficiálním továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing. V Le Mans Series působil v týmu Modena a s vozem Aston Martin DBR9 a týmovým kolegou Antoniem Garcíou vybojoval druhé místo v konečném hodnocení třídy GT1; v rámci několika společných startů se Stefanem Mückem ve FIA GT Championship pro Aston Martin vyvíjeli vůz Vantage V8 třídy GT2 a s modelem DBRS9 si Tomáš poprvé vyzkoušel čtyřiadvacetihodinový závod na okruhu Nürburgring. Podruhé v kariéře se Tomáš Enge roku 2008 zúčastnil také čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Nechyběl ani při dalším slavném maratónu v Le Mans, kde se premiérově představil v královské kategorii LMP1 s vozem Lola B08/60 Coupe - Aston Martin týmu Charouz Racing System a v cíli se radoval z 9. místa absolutně. S výjimkou prvního závodního víkendu na Hungaroringu se Tomáš s vozem Mercedes-Benz DTM C-Klasse týmu Charouz Racing System zúčastnil kompletního Mistrovství České republiky v závodech na okruzích, kde vybojoval svůj první domácí okruhový titul. Rok 2009 V roce 2009 byl Tomáš Enge opět továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing, ve kterém při debutu nového vozu Aston Martin LMP1 v Barceloně získal společně s Janem Charouzem a Stefanem Mückem cenný triumf, který zopakoval také na Nürburgringu. V posledním závodě sezóny v Silverstone česko-německé trio získalo cenný titul v celkovém hodnocení šampionátu Le Mans Series. Již poosmé se Enge zúčastnil nejslavnějšího závodu světa 24h Le Mans, kde v barvách českého týmu Aston Martin Racing Eastern Europe s výše zmíněnými kolegy obsadil čtvrté místo v absolutní klasifikaci a triumf mezi prototypy poháněné benzínovým motorem. Tomáš Enge se po pětileté pauze vrátil za volant soutěžního vozu. V barvách týmu CNG Seznam.cz Rally Teamu s Mitsubishi Lancer EVO IX poháněné stlačeným zemním plynem se liberecký rodák účastní českého sprintrallyového mistrovství. Objevuje se také v mezinárodním mistrovství České republiky v závodech automobilů na okruzích s vozem Mercedes-Benz DTM a týmem Sauto.cz Racing. Rok 2010 Tomáš Enge se v letošní sezóně účastní v týmu Young Driver AMR premiérového ročníku světového šampionátu FIA GT1 společně se svým britským kolegou Darrenem Turnerem. V šestém podniku sezóny na německém okruhu Nürburgring se česko-britské posádce podařilo zvítězit. Tomáš Enge se v letošním roce zúčastnil již podeváté čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans. S vozem Aston Martin DBR9 obsadil společně s Peterem Koxem a Christofferem Nygaardem třetí pozici ve třídě LM GT1.…zobrazit celý životopis

  • Tomáš Enge poradí, jak zkrotit koně pod kapotou a užít si rychlou jízdu

    Parlamentnílisty.cz, 24. 6. 2016 Ve středu 29. června nabídne mostecký autodrom jedinečnou šanci svézt se v ostrém tempu po malém i velkém závodním okruhu v ideální stopě. Neocenitelné rady i praktickou ukázku totiž poskytne účastníkům sportovního kurzu v rámci projektu Enge Academy Most odborník na slovo vzatý, náš nejlepší jezdec novodobé historie a dosud jediný český účastník světového šampionátu monopostů F1 Tomáš Enge. … více

  • Lamborghini v přemetech! Takhle havaroval bývalý český pilot F1!

    Tn.cz, 24. 8. 2014 Šílenou havárii má za sebou závodník Tomáš Enge. První český pilot formule 1 jezdí v současnosti GT Series kapotovaných speciálu. Na Slovakia ringu měl v sobotu štěstí v neštěstí. … více

  • Engeho čeká sportovní soud kvůli dopingu! Manažer Charouz: Marihuana to fakt nebyla!

    Aha, 12. 7. 2012 Tomáš Enge (35) měl v těle THC! Tuhle zprávu vypustil do světa italský motoristický server 422race.com. Tedy látku, která je obsažena v marihuaně a automobilový závodník za ni dostal trest už v roce 2002, čímž přišel o místo ve formuli 1. V květnu měl po závodě ve španělské Navaře druhý dopingový nález v kariéře. … více